مقالات

نحوه انتخاب بهترین شامپو

نحوه انتخاب بهترین شامپو

نحوه انتخاب بهترین شامپو : شما موهای خود را چندین بار در هفته، اگر نه هر روز، شامپو کنید. اما آیا شامپوی شما برای نوع موی شما بهترین است؟ با انواع مختلف شامپو و نیازهای مو آشنا شوید تا بتوانید موادی را انتخاب کنید که موهای شما را سالم تر می کند.

هدف شامپو
شامپو معمولاً مایع غلیظی است. این برای تمیز کردن پوست سر و موهای شما، از بین بردن کثیفی و چربی اضافی اطراف فولیکول های مو طراحی شده است. شامپو شبیه صابون است، اگرچه ترکیبات تشکیل دهنده آن ملایم تر است. اگر به جای شامپو از صابون استفاده می کردید، مواد لایه محافظ بیرونی موهای شما را از بین می برد. این یک بافت خشن خواهد بود که مدیریت آن دشوار است، حتی با کمک محصولات مو.

فواید شامپو

شامپوی شما باید به تعادل سطح pH مو کمک کند. شامپوی مناسب سه فایده کلیدی برای موهای شما دارد

وضعیت را بهبود می بخشد. شامپوی مناسب باعث می شود موهای شما سالم تر به نظر برسد. به خاطر داشته باشید که ممکن است مجبور شوید کف کنید، بشویید و این کار را تکرار کنید تا تمام کثیفی ها و تجمعات برای بهترین نتیجه پاک شود.‌

رشد را تحریک کنید. شامپویی که سرشار از ویتامین ها، مواد مغذی، مواد معدنی و عصاره های طبیعی است، پوست سر شما را تحریک می کند. این کار فولیکول های موی شما را سالم نگه می دارد و رشد را تشویق می کند. مواد طبیعی که باید به دنبال آن باشید شامل اسطوخودوس، بادام، جینسینگ، علف لیمو، جوجوبا و گلابی خاردار است. این مواد همچنین عطر طبیعی را ارائه می دهند تا بتوانید از عطرهای شیمیایی که ممکن است به موهای شما آسیب برسانند، اجتناب کنید

محافظت از رنگ اگر موهای شما رنگ شده است، شامپوی مناسب از محو شدن سریع رنگ شما جلوگیری می کند. موهای شما وقتی رنگ می شوند رنگ را جذب می کنند و شامپوهای تند می توانند رنگ را از موهای شما پاک کنند.

آشنایی با انواع مو

موی خشک. اگر موهای شما خشک است، ممکن است به راحتی بشکند. شما به شامپویی نیاز دارید که خاصیت رطوبت و حالت دهنده بیشتری را ارائه دهد. این شامپوها حاوی روغن و سیلیکون هستند تا موهای شما را بپوشانند و رطوبت را حفظ کنند

موهای خنثی. اگر موهایتان چرب یا خشک نیست، می‌توانید از شامپوی ملایم و بدون افزودنی‌های زیادی استفاده کنید که موها را از بین می‌برد یا مقدار زیادی باقیمانده به آن اضافه می‌کند. اگر نگران زیاد بودن یک شامپوی روزانه برای موهایتان هستید، می توانید به جای آن از شامپوهای بچه استفاده کنید. شامپو بچه برای استفاده روزمره به اندازه کافی ملایم است.

موهای چرب. اگر بلافاصله پس از شستشو پوست سرتان چرب به نظر می رسد، ممکن است برای از بین بردن چربی بیشتر به شامپوی مخصوص نیاز داشته باشید. از آنجایی که موهای شما در حال حاضر چرب است، این شامپوها مواد مرطوب کننده زیادی ندارند و موهای شما را سنگین نمی کنند.

انواع شامپو

موهای شما ممکن است خشک، چرب، رنگ شده، سفید شده، ظریف، ضخیم یا هر ترکیبی از این موارد باشد. هر شامپو برای یک نوع موی خاص فواید دارد. برای انتخاب شامپوی مناسب برای موهای خود، باید انواع شامپوها را بشناسید، از جمله:

  • شفاف کننده . این نوع شامپو رسوبات موجود در مو و پوست سر را از بین می برد
  • مناسب موهای رنگ شده : این شامپو برای موهای رنگ شده یا دکلره شده به اندازه کافی ملایم است
  • مصرف روزانه. یک شامپو عمومی که نیازهای خاصی را برطرف نمی کند
  • مرطوب کننده. این شامپو به موهای خشکی که مستعد شکستن هستند رطوبت می بخشد
  • موهای چرب. شامپویی که به حذف چربی اضافی و کاهش ظاهر چرب پوست سر کمک می کند
  • دو در یک . شامپو و نرم کننده ترکیب شده در یک
  • حجم دهنده. این شامپو که برای موهای نازک طراحی شده است، موهای شما را ضخیم‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد

برخی از شامپوها برای استفاده روزانه هستند، در حالی که برخی دیگر را بر اساس نیاز موهایتان دو تا سه بار در هفته استفاده می کنید. به عنوان مثال، اگر موهای چرب دارید، می توانید چند بار در هفته از شامپوی مخصوص استفاده کنید. استفاده از یک عدد در روز ممکن است چربی بیش از حد موهای شما را از بین ببرد و بیشتر از اینکه مفید باشد، آسیب می رساند.

درمان شوره سر

هنگامی که پوست سر شما بیش از حد خشک می شود، می تواند منجر به شوره سر شود. اگر پوسته پوسته یا رسوب روی پوست سر خود دارید، ممکن است نیاز به خرید یک شامپو مخصوص شوره سر برای درمان وضعیت پوست سر خود داشته باشید. با بسیاری از شامپوهای شوره سر که می توانید انتخاب کنید، تشخیص اینکه کدام یک برای شما مناسب است دشوار است. ماده فعال کتوکونازول 1% محل خوبی برای شروع است

کتوکونازول یک ماده فعال با خواص ضد قارچی برای از بین بردن قارچ ها و مخمرهایی است که باعث شوره سر می شوند. شما می توانید شامپوهایی با دوزهای پایین کتوکونازول را بدون نسخه خریداری کنید. برای تمرکز بیشتر، با پزشک خانواده یا متخصص پوست خود در مورد یک نسخه صحبت کنید

سایر شامپوهای عالی شوره سر دارای مواد فعالی مانند سولفید سلنیوم و پیریتیون روی هستند. ممکن است مجبور شوید چندین شامپوی مختلف برای شوره سر را امتحان کنید قبل از اینکه یکی را پیدا کنید که به رفع نگرانی های خاص شما کمک کند.

سایر نکات مراقبت از مو

برای بهترین نتیجه با شامپو خود، از روش های دیگر مراقبت کنید، از جمله:

شستن موهای چرب بیشتر
شستن موهای خشک یا رنگ شده کمتر
استفاده از نرم کننده در طول موهایتان برای رطوبت بیشتر و محافظت در برابر آفتاب و سایر سموم محیطی
در استخر موهای خود را بپوشانید تا از مواد شیمیایی مانند کلر محافظت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *